A hangod jelentsen valamit.

Nevelés az első naptól kezdve, hogy hazavitted. 

1.Először jó kapcsolatot kell kialakítani a kutyával. El kell érned, hogy a hangod jelentsen valamit.  Ha szólsz neki, az egy közös játék, kellemes tevékenység ígérete legyen. A kötődés kialakítása számodra most kezdődik, hogy hazavitted. A kutya még nem tudja, hogy te vagy a gazdája, ő csak a változást, az idegen szagokat, hangokat, másfajta elvárásokat érzékeli. Neked kell őt kormányozni, nevelni, kialakítani az új szabályokat!A napi rutin, amit az eddig kialakult biológiai órája diktál, legyen a vezérfonal. Evés, ivás, alvás, emésztés, ürítés egy meghatározott rend szerint zajlik. Felébred, pisil, megy, néhány kört, szimatol, kakil, vagy enni akar, attól függ, mit diktál a szervezete. Ébredés után az első tíz percben biztos, hogy a kis és nagy dolgát elvégzi. Olyan körülményt kell teremteni, hogy a kívánt helyen, az alvóhelyétől távol, no meg ne is a lakásban végezze el a dolgát!  Ez a szobatisztaságra nevelés! Érdemes jól tanítani, 1-két óránként lehetőséget biztosítani, hogy a majdan kívánt helyen végezze el a dolgát, ami után nagy dicséretet kap. Magasabb frekvencián hangzó szavak: ügyes, okos, jó kellemes érzetet keltenek a kutyában, ezért így dicsérjük.

2.A tanításról írtam már, ide csak egy mondat emlékeztetőnek. 
"Születése után a szaglás, ami ösztönösen vezeti, 11-14 napos kortól lát, a harmadik hét vége felé kezd, el hallani Miért ne taníthatná az ember is így? A szaglásra, a látásra és a hangra építve, így ebben a sorrendben! A falat szaga beindítja a cselekvést, a kéz, testjelek adják a látványt, a kimondott vezényszavak pedig hallás útján rögződnek”. 
Etetés, itatás nyakörv, pórázhoz szoktatás, szobatisztaságra nevelés mellett, taníthatod is, a majdani kiképzés alapjait lerakhatod. Egyszerű feladatok gyakorlásával kezdheted otthon, a lakásban, kertben, de ezek pár perces, laza és örömöt adó játékos foglalkozások legyenek, sok-sok dicsérettel. "A hangod jelentsen valamit” csak akkor beszélj, ha kell és pont annyit, amire szükség van. A kevesebb néha több. Ebben az esetben a "kevesebb" biztosan jó megoldás. A körmondatokból, semmit nem fog megérteni és megtanulni, bár érdeklődve, figyelmesen nézni fog. Ha szerencséd van, pont eltaláljátok egymás igényeit.

3. Elsőként azt gyakoroljátok, hogy rád nézzen, rád figyeljen, ha szólsz hozzá.  A koncentráció kialakítása, a figyelem fenntartása később is fontos lesz.  Mond a nevét, ha rád néz és rád figyel, jutalmazd. Kezdetben egy rövid pillantásért, szemvillanásért is jutalom jár! Falat+szó+simogatás együtt! Figyelem felkeltő, kicsit magasabb hangfrekvencián szólj hozzá, ez a kicsi kutyában pozitív érzést kelt, bár fogalma sincs, mit mondasz neki. Mindig vacsora előtt, étkezés előtt gyakorolj, akkor célt is érsz a jutalomfalattal. 
Ha nem annyira éhes, egy kedvenc játéka lehet a jutalom. Guruló labda, megmozgatott plüss állat, más textil játékok remek tárgyak ehhez.  Mozgó, életre kelő zsákmányjátékoknak hívjuk ezeket, ami a kutya zsákmányszerző ösztönét kapcsolja be. Nyugodt körülmények között gyakorolj, ne legyen ott csak te meg a kutya. Aztán nehezítheted a dolgotokat azzal, hogy egy vagy több családtag közelében is gyakorolsz. Később a forgalmas utcán még nagyobb elvonó inger mellet is gyakorolhatsz.Tanítsd meg a kutyát arra, hogy egy szóra, jelre (figyelj, psszzz) mindig rád figyeljen, bármilyen érdekes dolog is történik körülötte! Nagy hasznát veszed később!

4. Amikor a nevére mindig rád figyel, tovább léphetsz, taníts feladatokat, figyelj-nézz a szemembe, ül, fekszik, áll, vársz. Használhatsz nyakörvet és pórázt is, az otthoni gyakorláshoz, mert így mindkettőhöz hozzászokik, azaz nem szokik le róla. 
A pórázzal magad mellett tarthatod, DE fontos, HOGY TUDD ez csak a korrigálás eszköze, nem a kényszerítésé és nem a büntetésé! Lazán a kézben vagy a földre dobva használhatod. Amikor otthon már jól megy, kérd ugyan ezt a rövid figyelmet a kapun kívül, majd a forgalmasabb utcán is. Akkor, amikor meglát egy kutyát és izgalomba jön, szólj hozzá, irányítsd a figyelmét magadra! Nem sikerül? Fordulj el ellenkező irányba, úgy kérd tőle, hogy rád nézzen és rád koncentráljon! Vagy csak egyszerűen határozottan sétálj tovább, a kutya figyelmét magadra, vagy a motivációs tárgyra vonva! Türelem, türelem és sok gyakorlás. (napi húsz perc, egy héten át, már komoly előrelépést hoz) Nem kell lelkendezve felhívni a figyelmét a másik kutyára , mindenáron ismerkedni sem kell ! Eldöntheted, hogy ismerkedés lesz, de mindig te indítod az akciót, nem a kutya! Előbb a gazdák ismerkednek , majd utána a kutyák ! 

5. Ezek, jól kivitelezve, mindkettőtöknek remek „játékok”, kapcsolat alakítás. A közös "ház" szabály kialakításához, sok ilyen kicsi lépésen át vezet az út!  

6. Bármennyire is jól sikerülnek ezek, ez nem lesz „egy életre szóló megtanulás”. Ahhoz még sok -sok hónap kell, a szabálykövetés elfogadása után, a következő lépés a " kiképzés"  Amikor a feladatok egy szóra történő végrehajtását tanítjuk, rögzítjük, kondicionáljuk a feladatokat
Az első fél év az alapozás, a szoros kötődés kialakítása, a második félév az addig tanultak rögzítése, plusz faladatok tanulása, szocializáció ezerrel. Majd egy éves kor fölött jön a tényleges kiképzés, amikor már forma gyakorlatokat is megkövetelünk!

7.Mindig és mindig ismételni kell! Naponta következetesen irányítani kell a kutyát! Amikor nem tanítod "semmire " akkor is tanítod! Akkor arra, hogy nincsenek szabályok, nincsenek követelmények. Csak él, mint Marci hevesen, az őt érő ingerek hatására, " ösztönösen " kutyaként viselkedik, csakhogy mindezt irányítás nélkül teszi. Ennek biztosan nem örülsz egy idő után, mert kényelmetlen lesz, hogy kritikus helyzetekben nem tudod irányítani, unalmában rág, ás, rombol, ugrál, ugat, agresszív, fellök, nem hallgat rád hiába beszélsz.

8.Ne hivatkozz a gyerekkorára, amiért nem neveled! Természetben élő állatként se maradna irányítás nélkül! A kutya családokban is vannak szabályok, amit a kölyökkutyának szigorúan be kell tartania, ezt az apja, anyja tanítja és kéri számon tőle!   Az ember szabályait, csak az ember taníthatja! 


9.Pont, mint a gyereknél! Formálod, alakítod, neveled, tanítod, majd számon kérsz, feladatok elé állítod, biztosítod a sportolást, a szórakozást, a játékot.  Mindig a korának megfelelően!
Mit szeret a kicsi kutya, mi a játék, a szórakozás számára? Vándorolni, területeket bejárni, szimatolni, keresgélni, futkározni kutya társakkal. (nem minden kutyával, de azzal, aki neki szimpatikus és az ő korosztálya)

10.Nagy segítség lehet a korai formáláshoz, ha megismerkedsz a klikker képzés technikájával. Nem a klikker, mint eszköz, de az ehhez kapcsolódó szemléletmód lényeges elem.

11.Pozitív megerősítés, jutalmazás, következetesség, világosan meghúzott határok, a kutyára való odafigyelés a siker záloga!

12.Tanulni kell ehhez mindenkinek, nyitottnak kell lenni az újra, mert sokan jártak már előttünk ezen az úton és le is írták a tapasztalataikat.